Sunday, May 2, 2010

"Pabila meseg ku berbunyi..."

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan nama ALLAH, Tuhan yang Maha Esa

Tit..tit....

Berbunyi handpon ku menandakan terdapatnya meseg masuk...

“ Salam..free x ari ni kol 8.30 hingga lps asar. Surau al-falah perlukan 3 org fesi muslimat utk program motivasi adik-adik. Rse2nya enti boleh x?” ~from k.Ima~

Saya membaca meseg tersebut sambil berfikir sejenak utk membuat keputusan.. namun pabila memikirkan saya berpeluang memberi ilmu ( mentarbiah diri saya ..) disamping meluangkn masa b’sama2 dgn budak2..., saya terus setuju...

“Saya free ari ni..Insya’Allah boleh kot kak”

Itulah detik-detik bermulanya hari Sabtu yang xdapat saya lupakan...

Saya dengan kawan saya Izati, bersiap sedia untuk pergi ke surau al-falah bagi menjadi fasilitator bg program klinik solat. Kami bertolak dari maktab pada pukul 8.45 pagi dengan berjalan kaki sambil berbual-bual mengenai program tersebut.

“ Saya takutlah tikah...mcm mne ye nak jd fasi nant?” ~Izati~

Saya pun jawab selepas diam seketika.. “Izati jangan risau sangat..Ikhlaskan hati..niatkan dlm hati bahwa kita wat semua ni kerana Allah...Insya’Allah, semuanya akn berjalan lancar..”

Setibanya kami di surau al-falah, kami disambut mesra oleh Mak cik Noriah..Segala perasaan takut dan gementar turut hilang tatkala tangan kami bersalaman dengan mak cik Noriah. Mak cik noriah pun menjemput kami bersarapan dahulu memandangkan fasilitator muslimin belom sampai lg..sambil itu, saya dengan izati berborak-borak dgn makcik Noriah.

Dalam pukul 9.15 pg, fasi muslimin pun datang...selepas mereka habis bersarapan, kami diberi briefing mengenai aktiviti yg akn kami jalankan dgn adik-adik program.

Tepat pada pukul 10 pagi..tibalah masa yg ditunggu-tunggu iaitu sesi perkenalan fasi2 dengan adik-adik program..

Pada mulanya saya agak berdebar kerana saya xtau nak guna pendekatan yang macam mana, namun mujurlah adik2 saya pun lebih kurg sebaya dengan adik2 program t'sebut jd saya pun decide bahwa saya akn melayan mereka sama seperti saya layan adik2 saya sendiri.

Selepas habis sesi perkenalan,adaik-adik program itu diberi tayangan video mengenai kepentingan solat.

Bagi adik-adik muslimat, kami telah pecahkannya kepada 2 kumpulan iaitu dari darjah 1-4 dibawah saya manakala dari darjah 4 hingga tingkatan 3 dibawah kawan saya, Izati.

Kemudian, kami berpecah untuk menjalankan aktivti kedua.Saya telah dikehendaki utk menerangkan kepada adik2 progrm tersebut mengenai bagaimana segelas air yg jernih apabila ditambah dengan pewarna sirap sdikit demi sedikit, air itu akn bertukar warna (ianya xjernih lg).Untuk menjadikannya jernih kembali, air yg banyak perlulah ditambah ke dalam gelas yg sama..Aktivti itu merupakan simbolik bagi keadaan hati kita semua. Gelas yg berisi air jernih itu merupakn simbolik bg hati yg bersih..manakala pewrna sirap yg sering kali ditambah merupakan simbolik akan dosa-dosa yg kita sering buat smada kita sedar @ tidak..and lastly air yg perlu ditambah banyak utk mengembalikan kejernihan air itu kembali merupakan simbolik akan amalan-amalan yg perlu dibuat sekiranya kita hendak membersihkan kembali hati kita.

Semasa dalam sesi ini, saya mengalami sedikit kesukaran kerana adik-adik dalam kumpulan saya semuanya masih kecil lagi jadi mereka menghadapi masalah untuk memahami apa yang saya buat. Namun begitu, Alhamdulillah, selepas beberapa kali saya menerangkan kepada mereka, mereka akhirnya faham........^^(lega hati saya..) Melalui dari slot ini,barulah saya tahu akan kesukaran seorang guru untuk mengajar anak-anak muridnya...( Betapa saya kagum akan cikgu-cikgu saya yg dahulu serta lecturer2 saya sekarang ni yg telah bersusah-payah demi mengajar saya dan kawan2 saya...)

Saya rasa amat bersyukur kerana saya terpilih untuk turut serta dalam perjuangan ini.. Moga-moga saya dan kawan-kawan saya dapat menjadi guru yg berbakti pada agama, bangsa dan negara..Insya'ALLAH..Aminn...















Inilah gambar adik2 kumpulan saya..

Selepas solat asar secara berjemaah, kami pun bersurai dengan adik2 di surau Al-Falah. Bagi saya, kenangan dan pengalaman yang saya dapat pada kali ini sangat berharga dan tidak mungkin saya lupakan, malah akan saya jadikannya sbg pedoman dlm mengahadapi kehidupan seharian saya..


Insya'Allah...

No comments: