Thursday, February 25, 2010

'Assignment'

Assalammualaikum Warahmatullah...
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...


Alhamdulillah.. dengan izin Allah S.W.T dan limpah kurnia-NYA, dapat saya mencoret dalam blog saya lagi selepas hampir dua minggu saya menyepi..


Dalam dua minggu ini, hanya Allah sahaja yang tahu betapa sibuk dan peningnya kepala saya dalam meyiapkan assignment-assingment yang diberi oleh lecturer..Walaupun begitu, dengan izin dan bantuan daripada Allah S.W.T, akhirnya saya dapat menyiapkan assignment saya...Alhamdulilah...


Saya rasa sangat bersyukur kerana walaupun dengan kesibukan homework dan tugas-tugas yang lain, saya masih dapat menyiapkan assignment tersebut...walhal kawan-kawan saya yang lain ada yang terkandas dalam menyiapkan assignment tersebut.


Selain itu, saya rasa sangat bersyukur kerana walaupun assignment-assignment itu agak memeningkan kepala saya tetapi banyak input-input yang berguna yang saya dapat. Terutamanya melalui assignment PAI.. yan menyuruh sya untuk membuat esei sebanyak 6 muka surat berkenaan dengan ‘Keimanan Para Sahabat membawa kepada Kecermelangan Islam pada zaman awal Islam’.


Melalui assignment t’sebut, saya dapat menambah ilmu saya tentang sirah-sirah Rasulullah S.A.W dan para sahabat..(Saya memang suka membaca sejarah-terutamanya mengenai Rasulullah S.A.W dan para sahabat, jadi assignment t’sebut menjadi seronok utk dibuat). Selain itu, melalui assgmnt t’sebut juga, saya dapat mendalami dengan lebih mendalam tentang konsep iman dan taqwa..



Sahabat Nabi Muhammad S.A.W , Umar al-Khattab pernah bertanya apa yang dimaksudkan dengan takwa kepada Ubai bin Kaab, Ubai pun menjawab “Pernahkah kamu berjalan di sebatang jalan yang penuh onak dan duri?” Umar berkata “Ya, pernah” Ubai pun bertanya lagi, “Apa yang kamu lakukan ketika itu?” Umar berkata “Aku berhati-hati dan bersungguh-sungguh” Ubai pun berkata “ Itulah takwa”


Tambahan lagi, setelah saya mendengar dan memahami lirik lagu nasyid Raihan yang bertajuk ‘Iman Mutiara’, saya berasa sebak...


“Iman adalah mutiara
Di dalam hati manusia
Yang menyakini Allah
Maha Esa Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
Dari seorang ayah yang bertaqwa
Ia tak dapat dijual beli
Ia tiada di tepian pantai

Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau merentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki
Jika tidak kembali pada Allah”



Sesungguhnya konklusi yang dapat saya rumuskan daripada lagu nasyid tersebut dan dari keseluruhan esei saya ialah iman itu tidak akan datang kepada kita semua secara sendiri, iman itu tidak boleh diwarisi sewenang-wenangnya mahupun daripada ayah kita yang bertaqwa dan mahupun daripada proses jual beli, sebaliknya kita semua perlu berusaha untuk mendapatkannya. Jadi marilah kita bersama-sama berusaha mempertingkatkan dan memperbaharui iman kita dari hari ke hari kerana sesungguhnya iman itu umpama mutiara yang perlu digilap sentiasa.

“Barang siapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan”
(Surah An-Nur:52)




No comments: